Прибирання снігу: Як це роблять в Західній Європі?

0
1471

Як тільки в країні починає випадати сніг, так у більшості жителів  з’являється новий привід невдоволення. Напевно, що то у нас в ментальності, щоб вічно бути чимось незадоволеним. Випав перший сніг – ми незадоволені – тому що сніг не прибирають. Починають прибирати сніг – ми незадоволені – чому прибирають так повільно.

Давайте спробуємо з цим розібратися, порівнявши підходи до прибирання снігу в Україні і в інших країнах.

Стокгольм (Швеція)

Перші заголовки газет після випадання снігу – «місто не справляється. Дороги засипані, люди по 3 години їдуть на роботу, великі пробки .. »Муніципалітет їм у відповідь -« ми знали. Що буде сніг, ми бачили прогнози .. Але не знали, що його (снігу) буде так багато ».. Знайомо? Муніципалітет Стокгольма підтверджує, що місто несе відповідальність за утримання міських вулиць і площ. В обов’язки муніципалітету входить забезпечення освітлення, очищення і видалення графіті, очищення та утилізація снігу. У Стокгольмі 3500 вулиць. І за всіма цими вулицями доводиться стежити муніципалітету міста.

Як тільки почав випадати сніг, на вулицю на вулицю виїжджають перші 15 машин по утрамбування снігу. Їх завдання – не прибрати сніг, оскільки він ще падає, а як можна більше утрамбувати поверхню. Так само невеликими партіями вносять протизаморожувальне матеріал (пісок, перемішаний з деревною стружкою). Машини працюють вдень і вночі, поки йде сніг. На узбіччі більшості доріг утворюються замети неймовірною висоти. Замети по всьому місту можуть досягати у висоту до 2 метрів.

Найперше завдання, як починає випадати сніг – трохи прибрати основні вулиці міста під час снігопаду. На другорядні вулиці поки не звертають уваги. Головне – робота громадського транспорту, тому прибирають ті вулиці в порядку пріоритету, де ходить громадський транспорт. Після того, як сніг перестає йти, починається процес більш глобальної прибирання снігу. Але в першу чергу прорубують проходи між кучугурами між тротуаром і дорогами з громадським транспортом. Сніг продовжують згрібати в кучугури.

Якщо на дорозі зустрічається припаркований автомобіль. То під час прибирання машина його об’їжджає. На центральних вулицях машини евакуюють на штрафмайданчик. Зверніть увагу – проблема замету біля машини – це проблема тільки водія цієї машини. На першому етапі очищення від снігу, важливо мати просто прибрану дорогу. У період з 1 листопада по 15 травня в місті діють спеціальні пріоритети в паркування автомобілів. Протягом цього періоду, парковка дозволена на одній стороні вулиці шість днів в тиждень. Після тижня змінюється знак і парковку дозволяють на іншій стороні вулиці.

Найперша мета прибирання снігу після припинення випадання снігу – прибирання основних доріг, Велосипедних доріжок, зупинки громадського транспорту. Приблизний час на таку прибирання всіх вулиць займає до 17 годин. Прибирання вулиць йде по спеціально складеному муніципалітетом графіку прибирання, який виглядає як послідовність прибирання вулиць.

Через приблизно 24 годин після припинення снігопаду, починається більш глобальна прибирання доріг в місті. При цьому по радіо нагадують про спеціальні знаки із забороною залишати автомобілі на певній стороні узбіччя. А всі машини. які проігнорували цю вимогу евакуюють на штрафмайданчик. Вартість викупу машини обходиться в 300 Євро.

Останнім етапом прибирання вулиць – вивезення снігу на спеціально призначені місця.

Пріоритети прибирання вулиць міста – Смуги руху громадського транспорту, автобусні зупинки, велосипедні доріжки, дороги для проїзду автомобілів. На цю прибирання відводиться до 12 годин. У другу чергу починають прибирати інші головні вулиці зі зв’язаними пішохідними доріжками, все велодоріжки, тротуари для пішоходів. У третю чергу – житлові райони міста – тротуари і вулиці. Прибирання на увазі зсув снігу в замети і пророблення проходів в цих заметах для зв’язку з сусідніми проходами.

(Зупинка громадського транспорту, що не прочищено підхід до автобусу)

 

 

 

Обробка в місті проводиться таким складом: пісок + сіль або пісок + деревна стружка. Різні методи використовуються в залежності від навантаження трафіку і погодних умов. З екологічних причин, місто намагається використовувати якомога менше солі, наскільки це можливо, більше – деревних стружок (94 відсотки посипано саме цим складом). Це пов’язано з тим, що технічно виявилося, що пісок після обробки доріг, потім складно збирати з дороги. А ось дерев’яну стружку легше пилососами по до закінчення зими зібрати, висушити її і потім знову використовувати. Загальний час на прибирання вулиць від снігу – не більше 48 годин після закінчення випадання снігу.

Муніципалітет Стокгольма зобов’язує проводити прибирання снігу та власникам приватних територій (доріжки), у дворах будинків. При цьому покарання за неприбирання снігу може застосовуватися по пришестя 48 годин після закінчення випадання снігу (120 євро).

 

(На фото – замети. Зверніть увагу, що до асфальту дороги не чистять)

 

Видалення снігу.

Вивіз снігу з вулиць і площ, класифікуються як відходи (за визначенням «Агентства із захисту навколишнього середовища»). Останнім етапом прибирання снігу є його вивезення на чотири спеціально позначених місця, де цей сніг з часом тане.

Копенгаген (Данія)

Муніципалітет Копенгагена на своєму сайті приводить параметри очищення снігу:

  • При снігопаді доріжки повинні бути очищені від снігу так швидко, як можливо.
  • Дорожнє покриття повинне бути очищено в усій своїй ширині – або принаймні, 2 метра в ширину. Якщо є місце – сніг зібрати з кучугури на тротуарі уздовж канави, в іншому випадку на проїжджу частину вздовж жолоба.
  • Обов’язково почистити велосипедну доріжку.
  • Сніг повинен бути прибраний на автобусних зупинках, пішохідних переходах або перехрестях, в місцях, де зазвичай пішоходи можуть перетнути вулицю. Сніг необхідно прибрати в місцях зливу стічних вод (з дахів будинків), в місцях розташування пожежних гідрантів, розподільних шаф і інформаційних вивісок про трафік руху громадського транспорту.
  • Власник нерухомості має видалити замети, які знаходяться в під’їзних шляхів і пандусів до велосипедній доріжці.

За прибиранням доріг від снігу в Копенгагені стежить муніципальне управління дорожньої безпеки (аналог «Автодору»). В активі управління (штат 250 чоловік) знаходяться в загальній складності 745 км доріг різного призначення і 589 км велосипедних доріжок. Управління має в готовності 188 транспортних засобів для прибирання і очищення снігу. І щорічно закуповується для 270 тонн солі, які знаходяться на зберіганні.

Найменший пріоритет прибирання – невеликі доріжки в житлових районах. Основний пріоритет прибирання доріг пов’язаний з тим, щоб зберегти максимальний трафік руху по вулицях міста. На карті міста червоним позначені основні дороги, які прибираються в першу чергу, синім – в другу чергу, блакитним – другорядні дороги і приватні володіння, які прибираються власниками територій.

Близько половини доріг в Копенгагені відносяться до доріг загального користування. Ці дороги прибирає муніципалітет. Друга половина доріг – відносяться до зони відповідальності приватних володінь (домоволодінь). По суті тротуари відносяться до домоволодіння, і їх прибиранням повинні займатися власники будівель, повз яких проходить тротуар. До очищення снігу в приватних володіннях займаються приватні компанії. Прибирання вулиць, основних магістралей та основних транспортних вузлів займає близько 8-10 годин. Загальний термін збирання всіх вулиць міста від снігу – 5 діб (дороги і тротуари).

Окремо хочеться додати зобов’язання перед муніципалітетом прибирання доріг від снігу в приватних володіннях (тротуари і т.д.). Обов’язок виглядає приблизно так:

Власник нерухомості несе відповідальність за забезпечення того, щоб дорога була прибрана і посипана гравієм або сіллю протягом всього дня. Термін перевірки стану приватних доріг міськими службами – через 48 годин після закінчення випадання снігу. Якщо не прибрано – штраф. Прибирання на увазі наявність доріжки / стежки шириною не менше 1 метра. Вивіз снігу здійснюється на спеціально приготовлені майданчика.

Україна

Кожне українське місто приймає «Правила Благоустрою та утримання територій міста» (Надалі – Правила). Прибирання снігу на вулицях міст узгоджується з цими Правилами. Схожі Правила є і в Києві, в Одесі, Житомирі і т.д.

Прибиранням доріг міста, вулиць і провулків здійснює Київавтодор. Прибирання доріг і вулиць ведеться згідно з Наказом Міністерства Регіонального розвитку №54 від 12 лютого 2012 року «Про затвердження Технічних Правил ремонту та утримання вулиць і доріг населених пунктів» (Додаток 3). Стаття 5 цього Порядку повністю присвячена утримання доріг і вулиць міста в зимовий час (Додаток 3). Правила прибирання доріг більш деталізовані, більш технічно коректні і більш точні по нормативам. І що не вистачає Києву для поліпшення очищення доріг від снігу на основі цих Правил – конкретизація Київських вулиць, їх розмірів, накладена на норми збирання, які наведені в цих Правилах. Хочеться нагадати, що технічні правила це документ, вимоги якого повинні дотримуватися зазначені в ньому працівники. Однак він не передбачає системи контролю і покарання відхід від зазначених вимог. Сам текст документа трохи «розмитий» в характеристиках прибирання і об’ємах робіт. Що безсумнівно призводить до нерозуміння робіт. Які повинні виконуватися.

 

 

 

В “Київавтодору” розробити й подати існують якісь картки з прибирання вулиць міста. Згідно з цими картками, перш за все, прибираються основні магістралі, далі – другорядні вулиці, далі переходять до внутрішньодворових і квартальним проїздів, по таким схемам і відбувається прибирання в місті. Але біда в тому. що вся ця інформація – непублічна. Ніде не можна знайти у відкритих джерелах цей порядок прибирання вулиць, нормативи і час на прибирання і т.д.

Окремо хочеться нагадати, чому дороги в Європі прибирають саме тим способом, які були розглянуті в статті. Для цього достатньо згадати Вимоги до водіїв транспортних засобів з обладнання машин і швидкісного режиму. Зокрема в багатьох країнах Європи обов’язкове застосування зимових шин. Чи не “всесезонки», не літні шини, а саме зимові шини.

Невелика післямова:

Вивчивши досвід і технологи прибирання вулиць від снігу в Україні та містах Європи. Можна зробити кілька висновків:

  1. Не вельми задоволені прибиранням вулиць у всіх містах і країнах Європи. Який би місто не взяти за приклад, все одно знайдуться мешканці міста, які незадоволені швидкістю і якістю очищення міста від снігу.
  2. В Європейських містах відкрита система послідовності прибирання вулиць, графіків прибирання, часу на прибирання і т.д.
  3. При більшій кількості вулиць і більшої їх протяжності, в Києві кількість снігоприбиральної техніки більше. Однак порівнюючи з якістю прибирання вулиць напрошується взвод або про меншу продуктивності техніки для прибирання або про неправильне її застосування (Копенгаген. Стокгольм).
  4. При таких же показниках пункту 3, в Києві прибиранням вулиць від снігу займається більше працівників. Що може свідчити або про малої продуктивності їхньої праці або про неправильне способі збирання від снігу.
  5. Бюджети таких міст як Осло, Копенгаген, Стокгольм повністю відкриті. Завжди можна порахувати. У яку суму обходиться прибирання території від снігу. В результаті вирахувати суму, яку витрачає муніципалітет на 1 км. міський дороги. І за великим рахунком хотілося б порівняти ці дані з Київськими показниками (так само за 1 км прибраній вулиці).
  6. Якщо в більшості країн Муніципалітети видають укази про черговість прибирання вулиць, про час на прибирання, інші нормативи прибирання (в тому числі і мінімальні вимоги у ширині доріжок), то в Україні діє система норм і стандартів прибирання. Але немає контролю за виконанням цієї системи. Більш того сама система норм і стандартів має неточно сформульований характер робіт, що призводить до нерозуміння з об’ємами і графіками робіт з прибирання снігу.
  7. Судячи з тенденцій у прибиранні вулиць від снігу в світі, починає набувати популярності пересувні плавильні установки . Вони дозволяють розтоплювати сніг і утилізувати його практично біля місць його накопичення. Це в свою чергу дозволяє економити на логістиці автомобілів, які раніше вивозили б сніг в місця складування і утилізації. Хотілося б, щоб Український бізнес зверни б увагу на потребу муніципалітетів в подібній техніці.
  8. Що відрізняє цивілізовані країни від колишніх соціалістичних (та ж Москва. Київ і т.д.) – це відповідальність чиновників за неприбирання снігу. Наприклад, Муніципалітети Стокгольма, Осло, Копенгагена згодні компенсувати жителям міста (в межах суми, що не перевищує прожиткового мінімуму) втрати по непрацездатності, якщо вулиця певна вулиця в місті не була вчасно прибрана, а сам житель міста при цьому як то постраждав (послизнувся, впав, поламав себе) …
  9. Що необхідно зробити в кожному українському місті для виправлення ситуації з прибиранням снігу:

А). У кожному місті прийняти нормативні акти, де вказані б були більш докладні плани з прибирання міста від снігу, час початку збирання, послідовність прибирання, нормативами прибирання вулиць, відповідальністю за неприбирання в потрібне за нормативом час, штрафами за неприбирання у відведений час і т.д .

Б) Муніципалітету, спільно з Поліцією, розробити і прийняти механізми по очищенню узбіч доріг від автомобілів в певні години прибирання від снігу, як це робиться в європейських країнах.

Якщо ми хочемо мінімізувати кількість аварій на дорогах в зимовий період, необхідно обмежувати дозволену швидкість руху автомобілів в цей час. І жорстко контролювати порушення швидкісного режиму.

Інакше, так і будемо продовжувати жити в «совку».

Авторський блог Сергія Міхно

Залишити відгук

Please enter your comment!
Введіть Ваше ім'я